הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: Electronica
רונה גפן :: bilono
הוצאה עצמית, 2008    [אלבום]
מדובר בתוצר מאוד לא שגרתי עבור חובב האינדי הישראלי הממוצע... שווה לנסות אותה ואת עצמכם
מאת: אופק בתאריך 10/01/10

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
tahiti 80
puzzle
various
artists

natural born
chillers
bjork
vespertine
lenses
i.d.
boredoms
vision
creation
newsun
zoot woman
living in a
magazine
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 0    דירוג הגולשים: 9 (1 מדרגים)

רוצים גם?
מן הידועות היא, שרשימות סיכומי שנה ועשור למיניהן לא נוטות להיות הוגנות במיוחד. מבט חטוף על הרשימות של פיצ'פורק, NME ומוזיקהנטו מראה שלמרות המגוון והדעות השונות, ישנה מידה רבה של תמימות דעים בין המבקרים השונים לגבי זהות האלבומים המובילים. אפשר היה להיות בטוחים בכך שפורטיסהד יובילו את הרשימות של השנה שעברה, כפי שהיה ניתן להסיק בקלות שרדיוהד יעשו זאת בשנה שקדמה לה. הסיבה הזו הופכת את הגיבור הלא מושר לסיכום שנה מעניין יותר מהרגיל, או לכל הפחות, לעלה תאנה של מגניבות אלטרנטיבית עבור השרת העיוור.

יחד עם זאת, ישנם שני פרמטרים שהופכים אלבומים למקופחים למדי גם ברשימות אלטרנטיביות. הראשון שבהם הוא הוצאה בסמוך לסוף השנה הנתונה. אמנם אפקט האחרוניות אמור לעבוד לטובת אותם האלבומים ולהפוך אותם לזכירים במיוחד, אך לרוב זה לא נראה כך. מישהו מכיר את ''אפקט שרק'', מונח שטבעו ב''עין הדג'' ז''ל? אך בניגוד לסרט, שמצריך לרוב שעה וחצי של תשומת לב, עיכול אלבום, ועוד כזה מה''שוליים'' הוא עניין ממושך יותר, ובסופו של דבר אלו היוצאים לאור בנובמבר-דצמבר לרוב נעדרים מהרשימות. הפרמטר השני הוא הז'אנר שאליו האלבום משתייך, כאשר באופן מסורתי, בארץ ובחו''ל, סוגות מסוימות ופופולאריות, כמו המטאל והטראנס, נעדרים מהרשימות ההטרוגניות-מדי, ויצירות שכאלו נדחקות לרשימות ''ייעודיות'' בלבד. הבחירה שלי לגיבור לשנה זו, או נכון יותר לומר גיבורה, מתאימה לשני הסעיפים הנ''ל.

על רונה גפן, בוגרת ביה''ס Muzik, שמעתי לראשונה באוסף ''איפה החומוס?'' שערכו אנשי רדיו הר הצופים ועלה במגזין 18 של השרת. האוסף כלל ביצועים חיים של אמנים באולפן התחנה, וזה של גפן בלט מעל רובם. זאת ראשית בשל היותו קטע אלקטרוני, ושנית, בגלל שהקטע שביצעה, 'פנטגרם', הופק במקור עבור ''רכבת לונה פארק'', פרויקט שבו תלמידי Muzik הלחינו, הפיקו וביצעו שירים שנכתבו על ידי נערים החיים ב''בית השאנטי''. בניגוד לדימוי שאפשר להצמיד לשירים מהסוג הזה, סטייל ''ילדי הלילה'' של אהוד בנאי, יצרה רונה קטע שירה-דקלום קריר לטקסט התיאטרלי – בלי גיטרות, בלי רגשנות ומילים גדולות כמו ''אמא'' ו''בית'' ובלי גיוס סימפתיה מיידית מצדו של המאזין. כמה חודשים אח''כ, עמוק בתוך 2009, מצאתי את Bilono , שיצא כבר בשנה הקודמת, וקניתי אותו במחיר נאה. מסתבר שהדיסק הזה עבר מעל הראשים ומתחת לרדאר של רובנו ככולנו, ולאחר שאימצתיו אל דיסקייתי מצאתי בו עולם שלא מוכר כל כך עבורי, ואולי גם עבור רוב רובם של חובבי המוזיקה בארץ.

למרות הידע שלה במוזיקה ''קונבנציונאלית'' (גפן למדה בצעירותה לנגן בפסנתר, גיטרה וקלרינט) ולמרות הכישרון המלודי שהופגן ב'פנטגרם', גפן בחרה בסגנון אלקטרוני קשה, דיסהרמוני לעיתים קרובות, מלווה בביטים טכנואידים קשים ואחידים שכבר לא מאפיינים את רוב היצירות האלקטרוניות המוכרות שנעשות כיום, זאת ביחד עם שימוש בחומרים פרובוקטיביים. כל זה לא מונע מ-Bilono להיות אלבום ממכר.

Bilono הוא אלבום מתגרה, עמוס בסקס ללא נטיות ברורות. אחד הקטעים הבולטים בו הוא 'just fuck me' שיר הלל חד משמעי לאסרטיביות הנשית, שבו רונה גפן לא מהססת להתייחס לעצמה כ''כוס'' ו''כוסית''. הרבה בנות, אני מניח, לא היו אוהבות את זה במיוחד, בזמן שאחרות היו שמחות שהנה, יש מישהי שמדברת תכל'ס; בכל מקרה, אני לא מאמין שיש בן בקהל שהיה מתלונן... הקטע הפותח נקרא בפשטות 'bitches' ואחר מסובך יותר –'maximosab.yatch' שכל עניינו בשרמוטה שעושה לעצמה כסף... בעידן של התייפייפות או אפתיה, מקלחת הצוננים הלחשנית הזאת יכולה לרענן ממש.


ההרץ-אימבר הזה, חתיכת חתרן בלתי נלאה



יחד עם זאת, ב-Bilono יש גם תוכן בעל ערך ספרותי ''גבוה''. הראשון שאותו ניתן למנות הוא 'חול בעיניים', שמצטט בדרמטיות מתוכחתו של הנביא ישעיהו, הפותחת את הספר הקרוי (מן הסתם) על שמו. למרות שטקסט מקראי ומוזיקה אלקטרונית לא בהכרח זרים זה לזה, גפן עושה כאן משהו שונה – המוזיקה שעוטפת את הטקסט המוקרא בחמת זעם על ידי גי בכר נטולת ''חרדת קודש'' – היא מזכירה בתחילה סרטים ישנים, ומבוססת על מגוון צלילי הקשה (והכשה?). בתקופה שבה ''הציבור הרחב'' מתמוגג מנחת כשמגישים לו פיוטים ומזמורים, ראוי לשבח את האומץ בבחירת טקסט שמראה שאפעס, אלוהים בגרסתו היהודית לא מהווה בהכרח משען נוח במיוחד ולא כזה מת עלינו ועל הריטואלים שלנו, שלא להזכיר גם את האומץ בבחירה לערוך מעט את הטקסט ולהכניס אליו את ''הפזמון'' המתבקש : ''שרשראות על הרגליים / דם על הידיים / חול בעיניים''.

המילים של הקטע האחרון, 'אני מאמין', הן פרי עטו של שאול טשרניחובסקי, הלחן במקור של הוא טוביה שלונסקי והתחושה העולה כתוצאה משמיעתו היא אפלה, אבלה. השיר היפיפה הזה מדבר על אמונה, לא באל ערטילאי ומרוחק או במשיח, אלא ברוח האדם, אך הקטע הנ''ל מרגיש הרבה יותר כמו אזהרה שמושרת כשיר ערש, ניסיון להזהיר את הקטנים והרכים דווקא מרשעותו של האדם (כדאי לציין – השיר הזה נושא אופן סוציאליסטי מובהק, והיו ששקלו אפילו להפוך אותו, בזמנו, להמנון המדינה התהווה). באופן תואם, לאחר שקט קצר, הרצועה ממשיכה להתנגן אל תוך קטע ערוך של מבזקי חדשות שעוסקים בפיגועים, ואי אפשר שלא לתהות מה טשרניחבסקי עצמו היה חושב על טוויסט שכזה.

בסך הכל, מדובר באלבום מגוון מאוד, ואולי נכון יותר לומר ''לא אחיד''. לפרקים, הוא נשמע כמו אוסף של קטעים לא ממש קשורים זה לזה, שמטרתם העיקרית הייתה הגשת עבודות עבור מסגרת הלימודים, ויכול להיות שאני טועה בכך מאוד. קטעים נעדרי שירה כמו '2.2.TA' או 'love loop'מרגישים קצת כמו ניסויים בצלילים, בעוד ש 'east west' אפוי לחלוטין ויותר משהוא משרת את המטרה לחבר בין סגנונות מוזיקאליים מצדדים מנוגדים לכאורה, הוא מראה על מיומנות גבוהה ועל משהו שבהיעדר כל ידע רלוונטי בתחום האלקטרוני או היכרות אישית עם היוצרת, אני יכול אולי להתייחס אליו כאל אמירה של ממש. בסה''כ, מדובר בתוצר מאוד לא שגרתי עבור חובב האינדי הישראלי הממוצע, זה שמורגל במוזיקה ענוגה מחד או תבניות רוק נ' רול מחו''ל בגרסה מקומית (לא שיש משהו רע בזה או בזה, חלילה, אני אוהד של שני הסגנונות). שווה לנסות אותה ואת עצמכם.

שתף
אלבומים קשורים:

אמנים קשורים:

סגנונות נוספים:
Electro | 

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©