הביתה, הביתה
     
כתבות | Live | לוח הופעות | ספיישלים | מגזין | כותבים | ז'אנרים | לייבלים | קישורים | ארכיון רשימת דיוור | ארכיון חדשות | FAQ | פולארויד | פורומים | RSS
       
מתוך: עברית
מאיר אריאל :: ירוקות
NMC, 1987    [אלבום]
שנת 1987 הייתה, ללא ספק, אחת השנים החשובות והמשפיעות בחייו של מאיר אריאל. בשנת האינתיפאדה הראשונה, מאיר ארז במזוודה את יהודה עדר, מיקי שביב, רע מוכיח (אז רק בן 17) ואת י. קוטנר למסע הופעות חינם בכל הארץ, הידוע גם כ''מסע הבחירות של מאיר אריאל''.
מאת: diamond dog בתאריך 28/02/04

קישוריקו
שתף

עוד מאותו סיגנון
המשפחה
לא בכח
שוטי הנבואה
מחפשים את
דורות
נעם רותם
ברזל ואבנים
המיותרים
המיותרים
מירי מסיקה
מירי מסיקה
קצת אחרת
קצת אחרת
חדשים על השרת
the cardigans
long gone
before
daylight
deathspell
omega

fas - ite,
maledicti, in
ignem
aeternum
the trees &
the bees

the trees &
the bees
נעם רותם
ברזל ואבנים
tammy
scheffer

wake up, fall
asleep
imani coppola
the black &
white album
 
ביקורת אקראית
הכה את השרת וקבל ביקורת אקראית ממבחר הביקורות בשרת.

לא כולנו מכירים את הכל, אבל לך תדע, אולי יצא לך שווה.

דירוג המבקר: 0    דירוג הגולשים: 9.3 (18 מדרגים)

התמכרות מתוקה
רוצים גם?
איך מזהים אלבום שאוהבים? יש שתי שיטות: אחת, הקלה, היא פשוט שכל הזמן זורקים אותו לקומפקט. נורא קל. השיטה הקשה היא: אתה הולך ברחוב, באוטובוס, גם תור לכרטיסים יכול להיות, ואז מזמם איזו פראזה, איזו מילה, איזו צעקה. פתאום את שומע את עצמך שר ''אין דה קורט אוף דה קרימזון קיייייייייייייינג…'' או לחילופין ''הלו הלו הלו, האו לאו'' ואפילו ''אתה חייב למות עליי''. אבל זו הדרך הכי ברורה. וזה קרה, וקורה לי גם עכשיו, עם ''ירוקות''. ימים אחרי האזנה, שכל האלבום המדהים הזה מתערבב ומגרד לי בראש, מצאתי עצמי שוב ושוב מזמזם ומפמפם שובו ושוב: ''נרקומן ציבור… נרקומן ציבור…'' או ''לא קפצת עליה היום, חלפו שנתיים'' וגו'. תודה, מאיר.

שנת 1987 הייתה, ללא ספק, אחת השנים החשובות והמשפיעות בחייו של מאיר אריאל. בשנת האינתיפאדה הראשונה, כשאהוד בנאי הקליט עם הפליטים את בכורתו ופורטיסחרוף עדיין קראו לעצמם “Foreign Affair”, מאיר ארז במזוודה את יהודה עדר, מיקי שביב, רע מוכיח (אז רק בן 17) ואת י. קוטנר למסע הופעות חינם בכל הארץ, הידוע גם כ''מסע הבחירות של מאיר אריאל'', שאף תועד בוידיאו. החוויה המטלטלת וההזויה הזו הייתה משפיעה מאוד עבורו. באותו זמן, אביו גסס ומאיר טיפל בו. ובחורף של אותה שנה, דרך 1988, הקליט את הטוב באלבומיו: ''ירוקות''.

ירוקות הוא האלבום האחרון בטרילוגיית שלושת אלבומי הראשונים של מאיר, שבחיבור שמם מתקבל המשפט ''שירי חג ומועד ונופל וגלויי עיניים ירוקות''. לקח למאיר 10 שנים לסיים את החצי-טרילוגיה הזו. אחרי שירי הכאב ושירי התת-מודע הזמניים של השניים הקודמים, בחר לו אריאל, שתמיד הקפיד לעבוד עם אנשים מוכשרים להחריד, את אלילת הקלידים אלונה טוראל כמפיקה ומעבדת מוזיקלית. עוד באלבום משתתפים עדר ושביב, אלון הלל הנצחי, ירוסלב יעקובוביץ' הבלתי נלאה ואפילו רמי קליינשטיין. בניגוד ל''גלויי עיניים'' הקודם, שהוא שמורת טבע מוזיקלית בתוך תוכי האשפה המוזיקלית שנקראת ''אייטיז'', ''ירוקות'' אכן נשמע קצת אייטיזי - בעיקר הסינתים הגדולים מהחיים של אלונה. בעקבות האירועים שקדמו לו ובעיקר מות אביו של מאיר, האלבום מצטיין בהמון רגש ויופי, ועל כן יקר מאוד לליבי.

אז מתחילים במשהו שלא מופיע באף אלבום של מאיר: גיטרות בדיסטורשן. ''מדרש יונתי'' המבריק נוחת בלי התרעה מוקדמת: באנג! התופים הכבדים, הסינתים המנופחים, הגיטרות הזועמות - זה כל כך לא מאיר אריאל, שזה מדהים. ועם זאת, כל כך כן הוא. הטקסט המתובל במילות שירי השירים, בעיוותים שונים, תוקף במרץ את עירנו – ירושלים - ומה שנותר ממנה. מאיר מעולם לא נשמע כל כך זועם וחסר מנוח: ''בשקרים ועוול מתעטפת/ לרגל מלאכת החומה/ אך מבעד לצעיף נשקפת/ עירנו עירומה''. השיר מדהים. עוצר נשימה. מאיר כל כך מלודרמטי, והמילים כל כך דוקרות. במיוחד זה קורה כשמאיר זועק את השורות: ''אדמה אתה לוקח/ גאולה לא נותן/ או אולי אצבעותייך ההדוקות מאוד מאוד מאוד מאוד/ מאומנות להרפות? מתורגלות לשחרר? מיומנות לשמוט?'' פתיחה מדהימה.

''שרה'לה הייתה אוהבת את זה'', הוא שיר שמוקדש לידידה של מאיר שנפטרה. השיר נשמע כמעט כמו קטע של ימי-ביניים, עם הגיטרה הקלאסית והחליל של ירוסלאב. גם המילים הציוריות מזכירות משהו שר-הטבעותי שכזה: ''מגבעות ומטפחות, ושד מתרוצץ/ 'בואי בואי ליער' אומר וקורץ''. ''מה חדש במדע'', לא פחות מתשע דקות ועשרים ושש שניות, מוגדר כ''מסה ב-ג' חלקים'', הרצאה מוזיקלית מעניינת ושכלתנית על האדם, הטבע ומה שביניהם. וכמו שמאיר אומר: ''הכל טבעי! הכל אותו דבר! הכל חוקים וחומר תהליך ומוצר/ האדם זה רק חי שפולט קו ישר/ קולט רעיון וכופל מספר''. לא אלאה אתכם יותר מדי, תקראו את זה בעצמכם. טקסט פילוסופי חריג במוסיקה הישראלית.

''איך לפעמים אני'' הגא'זי מתאר אישה כנועה-כביכול, המושפלת ומנוהלת ע''י אהובה השוהה לו אי שם. בעוד גברים אחרים רוצים אותה שוב שוב, היא מתמסרת להם ו''שולחת סימנים עושה טובות עם כל החצוצרה בסוף'' (ווטאבר דה הל דאת מינז…) ובסוף מחכה עד שזה עובר. מאיר מפליא בעיקר בשירה, וקולו מרחיק למנעדים לא מוכרים. ''נשל הנחש'' הוא כמובן ה''שלאגר'' הגדול של מאיר, ואני לא רואה כל כך טעם להציג אותו.

''פלוגה בקו'', אחד היפים ביותר של מאיר, מחזיר אותנו לתקופת שירותו הסדיר של מאיר ב''חורשת טל, עת רדפנו בבחורות בנות 15-16 מקיבוצי דפנה ודן''. השיר הגאוני מתאר איך מאיר משתוקק להיפגש, לגמרי במקרה, באותה נערה שאהב ולא התמסרה לו, וכל המקומות בו אפשר להיפגש, לגמרי במקרה, אחרי שכבר שוכחים כליל. גם כאן מדגים ירוסלאב מה הוא שווה. ''שיר לכל המשפחה'' החכם מתאר את לידתה של רוממה (הלא היא מדינת ישראל), ואיך כל קרובי המשפחה משייכים את איברי פניה השונים לעצמם (השפתיים הן של סבא הנשל, המצח של כרמלה אף שכלל לא דומה לה וכו'). שיר טיפה סתום, בעיקר שבסופו רוממה יולדת בעצמה (מדינה פלשתינית...?)

הגענו לסוף. ושוב חזרנו לשיר השירים (ליתר דיוק, פרק ז'). ב''שיר גנוב'' לקח מאיר את הטקסט האירוטי המדהים של שלמה המלך, הוסיף את לחנו והפך אותו לקטע רגאיי נהדר. זה כל כך מתאים לו. המילים האלה כמו נכתבו על ידו שלו: אותה חרמנות מרומזת, אותה סטלנות מעופפת, אותו רגש מזוקק ואותו יופי של משחקי מילים והברות שונות. ''שיר גנוב'' נשמע בהתחלה תמוה מאוד ונורא לא קשור לכלום. לאט לאט אתה מתחיל לזמזם אותו, והשלב הבא הוא כבר לפתוח קאסוטו ולחפש את הטקסט הלא ייאמן הזה. שלמה המלך פוגש את בוב מארלי… יפהפה.

ושיר אורח, אחרון אחרון חביב: ''נרקומן ציבור''. בלי נבחרת הנגנים של שאר האלבום, רק מאיר ערום ועריה עם גיטרה ופסנתר, שר על נרקומני הציבור הנוראים, הלא הם הפוליטיקאים אוכלי החינם, בחירי הציבור שלנו. שיר כל כך נכון, טקסט כל כך ציני ובועט, ושיר כל כך קליט…
תודה, מאיר. אני מקווה שאיפה שלא תהיה עכשיו, אתה יכול לשבת עם שלמה המלך, ולשוחח איתו על משמעות ''שיר השירים''… או ששלמה שואל: מאיר, מה זה בכלל לומינלט?!
שתף
אלבומים קשורים:
מאיר אריאל :: שירי חג ומועד ונופל |||

אמנים קשורים:
זאב טנא || שמוליק קראוס || אבי עדאקי || 

סגנונות נוספים:

מה קורה פה?  | עזרה  | מדיניות השרת  | כתוב לנו  | site developed by me&him
our friends: tve.co.il  |  fisheye.co.il
כל הזכויות שמורות hasharat.co.il ©